ARTIKKELIT

FOCT
(Studio Rex, Amos Rex, Generation 2020- näyttely)
Osallistava installaatio ‘FOCT’ (future of collective thinking) Studio Rexissä yhteistyössä valtakunnallisen Taidetestaajat - projektin kanssa.
Työryhmä: Minea Lång, Lotta Räsänen, Niko Hallikainen, Topias Toppinen, Reino Pirttijärvi, Maija Suominen, Paavo Räikkä, Heidi Bergström
“Minea Lång kiteyttää koko Generation 2020:n idean ammattimaisen kypsällä ja pitkälle viedyllä kokonaisuudella. FOCT (Future of Collective Thinking) (2020) yhdistää manifestitaidetta osallistavan taiteen perinteeseen. Långin teos muuttuu näyttelyn edetessä, kun yleisö pääsee leikkimään sen tekstillä ja visuaalisella ilmeellä.” Sini Mononen, HS

Rampojen asialla
YLE 2023
Kulttuurivieras, näyttelijä Minea Lång, 28, haluaa ravistella kulttuuria, jossa työ menee terveyden edelle. Iso osa suomalaisista työikäisistä kun on näkyvästi tai näkymättömästi rampoja. Lång myös.
"Tämä todellisuus ei ole esillä Långin mukaan tarpeeksi taiteessa, jonka tulisi peilata ympäröivää maailmaa ja antaa siihen näkökulmia. Hänen mielestään on valheellista, jos näemme vain fyysisesti erittäin kykeneviä näyttelijöitä. – Monenlaisten kehojen kautta taide olisi lähempänä todellisuutta ja kuvastaisi ihmisyyttä moniäänisemmin, Lång sanoo. Jos työympäristö tukisi monenlaisten kehojen työkykyä, se loisi Långin mukaan kannattelevaa jaksamisen kulttuuria ihan kaikille. Keskeisessä roolissa ovat myös representaatiot, eli se millaisia ihmisiä näemme näyttämöllä ja ruuduilla."

JUHANNUSTANSSIT
(Tampereen Työväenteatteri, ohj. Linda Wallgren)
“Minea Lång vetää muurari Hiltusen saarnan sekä sensuroituna että alkuperäisenä sellaisella karismalla, että katsomossa ei voi kuin haukkoa henkeä.”
Markus Määttänen, Aamulehti
“Ja sitten on se saarna! Jumalanpilkasta viis, minun korviini sen teksti on aina ollut läpeensä nihilistinen ja sovinistinen. Ja silti: miten näyttelijäopiskelija Minea Lång sen esittääkään!”
Jaana Semeri, Teatteri&Tanssi
“Sen jatkoksi Minea Långin intensiivisesti – nyt sensuroimattomana – esittämä jumalanpilkkasaarna on yksi näytelmän kohokohtia.”
Jussi Kareinen, Kulttuuritoimitus
“Nuori nainen Nätystä sai paasata sensuroidun saarnan, josta en nyt enempää jaksa kohkata, mutta Minea Lång taisi hankkia aika lailla kannuksia tulevaisuuteen.”
TampesterTeatro
“Näyttelijöistä en halua nostaa esiin ketään, sillä ryhmä toimi kokonaisuutena. Pakko ehkä kuitenkin mainita Minea Lång Nätystä, Tampereen yliopiston teatterityön tutkinto-ohjelmasta. Hänen esittämänsä outo ja maaninen Hiltunen tuli ajoittain melkein liiankin lähelle katsojaa. Näyttämön ja katsomon rajat rikottiin myös konkreettisesti ja yleisö sai osallistua aktiivisesti.”
Hannele Kuitunen, Keskustori
“Helmi-Leena Nummela orkesterin Raili-solistina/kertojana ja Minea Lång muurari Hiltusena jäivät parhaiten mieleeni, ja etenkin muutamat Hiltuseen liittyvät lauseet.”
“Nuori näyttelijäksi opiskeleva Minea Lång esittää vaativan roolin entisenä sotilaana. Rooli ei ole helppo, mutta Minea suoriutuu siitä hienosti. Hänen roolihahmonsa on kiinnostunut sorsista, varsinkin pehmoisista sellaisista, joita saa rutistella rajustikin. Pehmosorsaa sylissään kantava sotilas on varsin riipaiseva.”

Työkykyni näyttelijänä - sairas ruumis näyttämöllä
(maisterin opinnäytetyö 2021, Tampereen Yliopisto, teatterityön tutkinto-ohjelma)
“Opinnäytteen pohjalta minulle syntyy vaikutelma, että Långilla on valmiuksia myös jatko-opintoihin ja hänellä saattaisi olla motivaatiota taiteellisen tutkimuksen tekemiseen. Opinnäytetyössään Lång avaa tärkeitä kysymyksiä liittyen esiintyvän ruumiin kykyisyyteen, näyttelijän ruumiillisuuteen sekä (laitos)teatterityön tuotantomalleihin liittyviin kestämättömiin piirteisiin. Minea Lång osallistuu opinnäytetyöllään tärkeään pohdintaan.” Mikko Bredenberg, teatteritaiteen tohtori, lausunto opinnäytteestä
“Erityisen ansiokasta kirjallisessa työssä on Långin kunnioitettava omakohtaisuus ja rehellisyys, minkä uskon sekä oletan olevan tärkeää ja antoisaa myös monille työn lukijoille. Kirjallisessa työssään Lång osoittaa tuntevansa valittuun näkökulmaan soveltuvaa alan käsitteistöä sekä argumentoi aiheestaan rehellisesti ja selkeästi sekä ennen kaikkea käytännönläheisesti. Lång osoittaa sekä taiteellista että tiedollista kasvua ja tunnistaa omat lähtökohtansa, vahvuutensa ja mahdollisuutensa sekä osaa tuoda henkilökohtaiset lähtökohtansa myös osaksi laajempaa taiteellista ja yhteiskunnallista diskurssia.”
Niina Alitalo, yliopistonlehtori, lausunto opinnäytteestä

MIKS MÄ EN SAA OLLA SINKKU VAI ENKÄ VAAN OSAA RAKASTAA V*TTUSAATANA
(Levoteatteri, ohj. Heidi Bergström)
“Minea Lång on valloittava, hän on energinen, vauhdikas, hauska ja iloinen, sitten yhtäkkiä ahdistunut, hiljainen ja huolissaan, ja taas seuraavassa hetkessä lähes vauhko ja kiihtynyt. Lång hyppii upeasti tunnelmasta toiseen, tavoittaen monenlaisia tunteita ja tuoden ne katsojien eteen paljaina ja selkeinä. Lång tekee onnistunutta työtä ja häntä on hienoa katsoa lavalla.”